tisdag 10 augusti 2010

Augusti


Är vi i "högsommar" eller "sensommar"? Jag undar om jag inte föredrar att kalla det högsommar... men kvällarna börjar bli mörka nu i nora halvan av landet! Vi ska inte klaga, vi har rått om ljuset hela sommaren och det har gjort verkan i våra trädgårdar. Nu har det mesta vuxit på sig och bär och frukter har eller är på väg att utveckla full arom (en del har vi redan ätit upp!).

Hoppas ni alla har haft en njutbar sommar i alla fall!

Om man - som jag - har återvänt efter en tid i sommarstugan, har man en del att ta tag i. Om det bara slutar regna, ska jag dra på mig mina GardenGirl-byxor (som jag är så förtjust i!) och gå ut och rensa ogräs, klippa rabattkanter osv.


Att göra i augusti:

* Plocka vinbär om du inte redan gjort det. Frys in om du inte har tid att safta och sylta just nu. Det är faktiskt bara en fördel om du ska koka saft av bären!

* Efter skör av krusbär och vinbär kan man passa på att ordna med föryngring av buskarna: Ge dig på de äldsta grenarna, klipp av en eller två grenar varje sensommar (efter skörd), så förnyar du dina bärbuskar på ett varsamt sätt och blir aldrig utan bär (som man blir om man måste klippa ner hela rasket någon gång!). Det ger friskare buskar och större bär!

* Klipp häckar och andra "formväxter".

* Klipp ner överblommade perenner i rabatterna.

* Samla fröer från perenner och sommarblommor - förvara snyggt & praktiskt i tex. fröburken från MinLillaVrå!

* Skörda kryddor, gärna på förmiddagen i torrt väder. Klipp ner och frys in, eller gör kryddoljor och -vinäger.

* Än kan det finnas tid att så en omgång till: rädisor, spenat, rucola...

* Har du växthus: vädra ordentligt - nätterna bär mycket dagg nu.

* Sluta att gödlsa med kväve så att växterna hinner "varva ner" inför hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar